Inzichten
3 social media tips & tricks van Frouke

3 social media tips & tricks van Frouke

“Frouke, kan je een Lunch & Learn geven over het schrijven van een straffe LinkedIn post aan onze collega’s van Flexorius?”, vroeg Bert enkele weken terug. Mijn eerste gedachte? Slik.

Met liefde geschreven door

Frouke De Taeye

Content Marketeer bij Mast

Lees verder

Het kriebelde altijd al om mijn kennis rond social media te delen en anderen te inspireren. Maar het effectief doen lag toch ver buiten mijn comfort zone. 120 social media posts per maand schrijven is één ding. Een groep van 15 mensen inspireren om er zelf mee aan de slag te gaan. Dat is een ander paar mouwen. Na een klein paniekske was ik klaar om er met veel goesting in te vliegen. Let’s do this!

Drie tips & tricks uit mijn allereerste inspiratiesessie? Die lees je hier.

Tip 1: Op LinkedIn:
It’s all about the human touch

Maar 5% van alle LinkedIn gebruikers in België zet maandelijks iets online (bron). Een opportuniteit voor jou om met goede content op te vallen.

Maar hoe creëer je unieke content op LinkedIn? Door 3 basis ingrediënten toe te voegen aan je post: eenvoud, emotie en menselijkheid.

Eenvoud

Eenvoud draait om de leesbaarheid van je post. Niemand houdt van complexe informatie en vakjargon. Ga voor actieve, korte en begrijpbare communicatie die zelfs je oma begrijpt. En vermijd woorden zoals “willen”, “kunnen”, “worden”. Deze maken je tekst minder krachtig.

Emotie

Voeg persoonlijkheid toe aan je post door emotie te tonen. Zorg voor een lach en een traan. Laat mensen iets voelen. Want emotie blijft mensen bij. Maar denk ook eens na welk gevoel je zelf krijgt bij je post.

Menselijkheid

Toon jezelf en je mensen en laat ze aan het woord. Jullie zijn tenslotte de belangrijkste troef van je onderneming. Maar ook je schrijfstijl kan menselijker. Voeg je eigen tone of voice toe. En neem niet zomaar klakkeloos over wat ChatGPT schrijft.

Tip 2: En wat met die visual?

Gebruik sterke en unieke fotografie die iets menselijk toont. Dat kan gaan van een hand, een gezicht of een emotie. Unieke fotografie toont niet alleen emotie, het vergroot ook je herkenbaarheid.

Kies voor een foto waar actie op te zien is. Geen statische foto waar mensen naast elkaar staan zoals op een klasfoto. En blijf weg van cliché stockfoto's en wazige beelden. Want daar krijgen we de kriebels van.

Heb je geen goede foto? Selfies scoren altijd goed! Maak een foto tijdens een opleiding of van je omgeving.

Tip 3: Proberen, proberen, proberen

Of het gaat om het geven van een inspiratiesessie of het schrijven van een straffe LinkedIn post: proberen is de sleutel tot verbetering. Je zal nooit verbeteren zonder te proberen.

Wil je echt groeien, dan is oefenen en experimenteren essentieel. Durf uit je comfortzone te stappen en nieuwe dingen te proberen. Fouten maken is niet erg. Het moet zelfs. Zolang je er maar van leert.

Het resultaat?

Na de sessie plaatsten 10 van de 15 deelnemers een LinkedIn post online. Goed voor een totaal van 280 likes. Jolien schreef zelfs haar eerste post. En die kreeg heel wat positieve reacties.

Leuk om hun enthousiasme te zien. Het was een geslaagde inspiratiesessie die me weer een hele hoop nieuwe energie gaf.

Jezelf of je team inspireren met één van onze sessies?
Lees er alles over op inspireermij.be