Inspiratie

B2B brand storytelling in het visuele tijdperk

Creative director houdt een krant van Coenen omhoog met zijn handen, op de voorzijde van de krant zien we een foto met vers vlees in de hand van een slager. Als titel staart er 'Bereid met hand en hart'.

Brand storytelling gaat verder dan met woorden uitleggen wat jij als bedrijf doet of welke diensten je aanbiedt. Het brengt je merk naar buiten in zijn geheel.

Het omvat visuele elementen om je merk(verhaal) tot leven te brengen en een blijvende indruk achter te laten. Met brand storytelling staat je klant centraal in het verhaal, niet je merk of je product.

De evolutie van B2B-branding

B2B-branding legde een lange weg af sinds de dagen van saaie, zakelijke advertenties en stijve presentaties. Meer en meer bedrijven realiseren dat mensen verlangen naar verbinding, emotie en betekenis. En maar goed ook. Want met brand storytelling creëren we een diepere connectie tussen bedrijven en (potentiële) klanten. Merken worden steeds belevingsvoller én betekenisvoller. Zo wordt een bedrijf meer dan de diensten of producten die het aanbiedt. Ze stralen (merk)waarden en persoonlijkheid uit.

Het visuele tijdperk

We leven in een visueel tijdperk waarin beelden ons sneller en dieper raken dan woorden. Het is een logisch gevolg dat we deze visuele revolutie ook in B2B-branding omarmen. Door het gebruik van krachtige beelden, motion, illustraties en grafische elementen in je merk creëren we een duurzame en emotionele impact waardoor klanten zich oprecht aangetrokken voelen tot je merk.

Brand systems: een visuele identiteit

Een brand system omvat elementen zoals je logo, een kleurenpalet, typografie en een grafische stijl die consistent wordt toegepast in alle communicatie-uitingen van je bedrijf. Het vormt de fundering van brand storytelling. Door een coherent brand system te hanteren, creëren we een herkenbare visuele identiteit die je merk doet onderscheiden van concurrenten én een consistente merkervaring biedt aan je klanten. 

Je logo bijvoorbeeld, is het topje van de ijsberg. Het is het eerste herkenningspunt van je merk. Correct. Maar daaronder bevindt zich de rest van het merkverhaal. Het is daarom niet nodig om in je logo of je merknaam al meteen te willen duiden wat je bedrijf precies doet. Denk aan Apple, Nike, McDonalds of Shell. Grote en klinkende namen. Maar geen van deze merken beschrijft in hun naam wat ze precies doen of verkopen. Daar zorgt hun brand storytelling voor.

Zo speelt kleur een krachtige rol in brand storytelling, omdat het emoties oproept. Of het nu gaat om het gebruik van levendige kleuren om energie en enthousiasme over te brengen, of het kiezen van rustige tinten om vertrouwen en professionaliteit uit te stralen. 

Net zoals kleur heeft typografie de kracht om de stem en persoonlijkheid van je merk te bepalen. Het kiezen van het juiste lettertype is meer dan enkel esthetiek; het gaat om het overbrengen van de juiste toon en het gevoel. 

Illustraties en andere grafische elementen voegen op hun beurt een extra laag van verbeelding en creativiteit toe aan jouw brand storytelling. Dat kan gaan van infographics die complexe informatie vereenvoudigen tot iconen die concepten verbeelden of illustraties die een verhaal tot leven brengen. 

Emotie als drijvende kracht

Een van de grootste troeven van brand storytelling in B2B-branding is de opportuniteit om authenticiteit en vertrouwen op te bouwen. Door échte mensen en verhalen te tonen, kan je je als bedrijf onderscheiden. Authentieke storytelling creëert vertrouwen, wat essentieel is voor het opbouwen van langdurige relaties. Met potentiële klanten én medewerkers.

Foto- en videografie zijn goede hulpmiddelen om je (merk)verhaal over te brengen op een authentieke en originele manier. Het is een fundament in je merk dat onmisbaar is.

Bij Mast verwerken we in elk merk eenvoud, emotie en menselijkheid. Hierdoor creëren we brand storytelling die authentiek en consistent aanvoelt. Die tot de verbeelding spreekt en je in het hart raakt. Van strategie tot tone-of-voice en merkbeleving.

Met liefde geschreven door Rik Mockers
Creative Director bij Mast

Wil je ook graag opvallen?
Kom eens praten. We werken graag samen met fijne merken en mensen.

Contacteer ons

Meer inzichten