Inzichten
Branding is meer dan alleen een logo: Eén jaar Rik & learnings

Branding is meer dan alleen een logo: Eén jaar Rik & learnings

Een jaar geleden startte onze Creative Director Rik bij ons. Heel wat rebrandings later is het tijd voor een gesprek met onze Content Marketeer Frouke. In dit interview deelt Rik hoe hij brandings benadert en waarom een sterke branding essentieel is voor B2B-bedrijven. Lees gerust verder voor meer passie, expertise en vooral geen Limburgse bescheidenheid.

Met liefde geschreven door

Lees verder

1 jaar Rik, het is snel gegaan hé? 

Rik: “Het is heel snel gegaan. Ik verschoot er zelf ook van. We werken in ons beroep continu met deadlines waardoor de tijd snel gaat. Je werkt altijd van project naar project.” 

Voor wie je nog niet kent, wie is Rik en wat doe je precies bij Mast?

Rik: “Ik ben Brand Designer en Creative Director bij Mast, met inmiddels 14 jaar ervaring. Ik sta in voor alle creatieve design aspecten van de merken van onze klanten.”

Wat vind je het leukste aan je job?

Rik: “Mezelf steeds heruitvinden om met nieuwe concepten te komen. Maar het allerleukste is wanneer mijn collega's en klanten mijn branding concepten meteen begrijpen zonder veel uitleg. Dat ze mee zijn met het verhaal. Dan zijn de ideeën die in mijn hoofd zaten geslaagd.”

Vind je het moeilijk om je creativiteit telkens weer te vinden?

Rik: “Meestal niet, ik heb een sterk visueel vermogen. Tijdens workshops of briefings vormen er al snel ideeën in mijn hoofd. Daarna is het een kwestie om die ideeën te matchen met de strategie en het verhaal van de klant.”

Is het voor jou dan moeilijk om in de avond los te koppelen van je ideeën?

Rik: “Absoluut, mijn hoofd staat nooit stil. Ik ben constant met designs bezig en haal overal inspiratie uit, zelfs onderweg. Een cool logo op een vrachtwagen kan me altijd inspireren. Of net andersom, dat ik het helemaal anders had gedaan. Dat is een beetje beroepsmisvorming (lacht).”


Het draait altijd
om mensen.

Bij Mast ademen we eenvoud, emotie en menselijkheid. Had je in het begin moeite om deze waarden in je designs te verwerken?

Rik: “Nee, absoluut niet. Ik ben vrij empathisch en minimalisme trekt me enorm aan. Maar het blijft een uitdaging om te kijken hoe ver je kan gaan met die eenvoud om iets prachtigs te creëren. Het is belangrijk om altijd naar die balans van eenvoud te streven, zowel in teksten als visueel.

Bij elk B2B-bedrijf bekijken we hoe we die eenvoud, emotie en menselijkheid als fundament verwerkt krijgen in hun branding. Als je vanaf de start je mensen consistent verwerkt in je merk, dan worden ze ook je ambassadeurs. En of je nu een product of dienst verkoopt, uiteindelijk doe je altijd business met mensen. Je kan ze dus maar beter in de kijker zetten.”

Waarom is een sterke branding een must voor B2B-bedrijven?

Rik: “Een sterke branding is geen kost, maar een investering: het loont. Door consistent te zijn met je branding, boodschap en waarden bouw je vertrouwen op. En dat is essentieel om je doelgroep te bereiken en je te onderscheiden van je concurrenten.” 

En een sterke branding helpt ook met het aantrekken van nieuwe medewerkers. 

Rik: “Klopt! Mensen houden van mooie dingen en willen daar dan ook graag gaan werken.”

Wat valt je het meeste op in B2B-bedrijven qua branding? 

Rik: “Dat er nog veel werk is (lacht). Veel bedrijven denken dat een merk enkel bestaat uit een logo, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Er is veel meer nodig om een merk op te bouwen, een beleving te creëren en vertrouwen van je doelgroep te verkrijgen. Want hoe geloofwaardig ben je als B2B-bedrijf als je enkel met een logo, kleuren en stockfotografie naar buiten komt?”

Welke elementen moeten er dan zeker aanwezig zijn in een branding?

Rik: “Je start altijd met je naam en logo, want dat is waar mensen je als eerste mee associëren. Vervolgens bepalen je kleuren de emotie die je merk oproept. Denk bijvoorbeeld aan blauw dat vertrouwen en rust uitstraalt. Een typografie die aansluit bij je merk is ook essentieel. Het bepaalt hoe je je boodschap visueel overbrengt en welke toon je aanslaat. Met een schreeuwerig lettertype kom je anders over dan met een klassiek, rustig lettertype. Je kleur en typografie bepalen hoe je  merk wordt waargenomen.”


Onze Limburgse
bescheidenheid is nergens
voor nodig. We mogen fier
zijn op wat we doen.

Er bestaan heel veel soorten lettertypes, waar begin je bij het kiezen van het juiste lettertype?

Rik: “Alles begint met het gevoel dat je merk wil overbrengen. Van daaruit zoek ik naar lettertypes die dat gevoel weerspiegelen. Bepaalde ligaturen, zoals een ronde of harde 'a', bepalen bijvoorbeeld  hoe je boodschap overkomt. Als ik niet wil dat de branding schreeuwerig overkomt, vermijd ik schreeuwerige lettertypes. Maar het blijft een zoektocht om het passende lettertype te vinden.”

Waarom is consistentie belangrijk in een branding?

Rik: “Consistentie is over de hele lijn belangrijk. Van fotografie en typografie, tot je kleuren en tone of voice. Het vormt de basis van een herkenbaar merk. Je tone of voice is misschien nog het belangrijkste. Je merk moet klinken zoals je bedrijf is.

Kijk bijvoorbeeld naar Apple. Als elke campagne of winkel er anders zou uitzien, dan gaat de herkenbaarheid en kwaliteit van het merk verloren. Mensen weten dan niet waar ze moeten zijn. Daarom moet je je doelgroep altijd op dezelfde manier aanspreken. Want door consistent te zijn als merk straal je professionaliteit uit en wek je vertrouwen op bij je doelgroep.”

Is je tone of voice dan ook belangrijk bij de creatie van je brandings?

Rik: “Ja uiteraard. Alles hangt samen.”

Hoe begin je eigenlijk aan een rebranding?

Rik: “Met een sterke strategie. Je strategie bepaalt je why, how, what en je merkwaarden. Waar je voor staat als merk en waar je echt in gelooft. Je merkidentiteit en tone of voice komen ook hieruit voort. Aan de hand van de strategie bepaal ik de kleuren, typografie en andere elementen die aansluiten bij het merk. Het visuele aspect verrijkt en versterkt je strategie, waardoor je een tijdloos merk opbouwt.”

Om te eindigen …

Een Latte Macchiato in de ochtend of een Tönissteiner Orange in de middag?

Latte Macchiato, ik kan mijn ochtend niet meer starten zonder. 

Een worstenbroodje of een chocolaatje van Tony's Chocolonely?

Worstenbroodje. Ik ben daar echt verslaafd aan. Dat is een ontbijtkoek met een curryworst in. Hoe goed kan iets zijn.

Rebranding of een refresh?

Liefst een rebranding, want dan kan ik terug naar de kern zoeken. 

Photoshop of Figma?

Figma. In het begin had ik een haat-liefde relatie met Figma, maar in de laatste rebranding projecten ben ik er echt vlot mee weg.

Het meest cringe in branding is …

Slechte woordmoppen in namen of slogans. 

Je favoriete tattoo is …

De gazelle op mijn been, dat staat voor mijn mama. En de aster bloemen voor mijn dochtertje.