Belgische bedrijven zijn prachtig. Ook al zien ze er langs de buitenkant niet altijd zo uit. Laat dat een van mijn belangrijkste learnings uit de voorbije vijf jaar zijn. En meteen ook de reden waarom ik Mast startte.
Ik ben Bert, zaakvoerder van Mast, een brandingbureau voor B2B-bedrijven en gespecialiseerde dienstverleners.
Hieronder lees je waarom ik (bijna) elke dag met evenveel goesting ga werken. Of zoals wij het noemen, mijn ‘why’.
Toen mijn schoolcarrière op zijn einde liep zag ik veel vrienden solliciteren bij bedrijven waarvan ik dacht: “gaat ge hier echt heel uw leven voor werken? Want dat ziet er echt mega saai uit.”
Een mening die ik natuurlijk enkel en alleen vormde door een oppervlakkige blik op de websites van die bedrijven.
Maar als koppige creatieveling moest ik er niks van weten. Dus besloot ik om zelfstandige te worden. Gedreven door een soort positieve naïviteit, wou ik al die slechte websites beter maken.
“Als ge het merendeel van uw tijd aan uw werk besteedt, kan het maar best zo sjiek mogelijk zijn.”
De volgende tien jaar ontwierp en ontwikkelde ik samen met mijn kameraad Simon tientallen websites. We werkten voor verenigingen, bedrijven en overheidsorganisaties.
Een geweldige tijd waarin ik iets heel belangrijk leerde: die bedrijven en organisaties zijn helemaal niet saai.
Ze barsten van vakmanschap, ondernemerschap en passie. Vaak geleid door mensen met een sterke vakkennis, aangevuld met een visie die verder gaat dan enkel winst maken.
Deze bedrijven hebben alleen een groot probleem: ze weten het vaak niet over te brengen naar de buitenwereld.
Daarom blijven de meeste bedrijven en organisaties hangen in vakjargon, technische details, droge informatie, zakelijke mumbo jumbo…
Nog een factor: Belgische bescheidenheid. Hard werken, voetjes op de grond, niet stoefen, “doe maar gewoon”, niet te veel in de schijnwerpers staan… Hoe je het ook draait of keert, bescheiden zijn zit diep ingebakken in de Belgische cultuur.
Terwijl als je wat langer praat met CEO’s, ondernemers, managers, maar ook de werknemers, er vaak een heel mooi, inspirerend verhaal naar buiten komt.
En daar zit een enorme opportuniteit. Want mensen zijn steeds kritischer over met wie ze willen samenwerken of voor wie ze willen werken. En het is net dat inspirerende verhaal dat zorgt voor extra aandacht en vertrouwen.
Ik voelde meteen een soort roeping om bedrijven hiermee te helpen. Als creatieveling kan ik hen niet alleen helpen met een website, maar met hun verhaal zo te brengen dat het anderen inspireert en aantrekt in plaats van afstoot.
Tegelijk besefte ik ook dat hierbij heel wat strategie, copywriting, fotografie en grafische vormgeving bij komt kijken. En als ik dat goed wil doen, dan kan ik dat niet alleen.
Dat was het startschot om een team te bouwen: Mast.
Intussen is Mast een team van zes ervaren toptalenten met expertises die elkaar aanvullen: merkstrategie, design, websites, social media en SEO/SEA. We hebben een structurele partnership met HR-bureau Flexorius. Want een verhaal moet ook aan de binnenkant leven.
Mijn rol? ‘de boit runnen’ uiteraard. Maar ook hetgeen waar het vroeger allemaal mee begon: websites bouwen, neem ik nog vaak voor mijn rekening.
De voorbije jaren hielpen we al heel wat straffe bedrijven en organisaties om hun verhaal mooier te brengen. We zien keer op keer dat ze meer aandacht krijgen van hun doelgroep en nieuwe sollicitanten en klanten aantrekken.
Hoe je het ook draait of keert, je bedrijf heeft per definitie een ‘branding’. Elk bedrijf heeft een vorm van herkenbaarheid, reputatie, gevoel dat mensen erover hebben. Elk bedrijf heeft een verhaal.
Je kan er maar beter bewust mee omgaan want de beslissing om met je bedrijf te connecteren, of het nu gaat om een samenwerking, sollicitatie of simpelweg volgen op social media, is steeds vaker gebaseerd op die eerste, korte indruk.
Een goed merk raakt de juiste mensen op het juiste moment.
Benieuwd hoe we met jouw merk aan de slag gaan?
Ik spreek graag eens af!
Je kan me bereiken via bert@mast-agency.be of 0498837551