Inspiratie

Maak de juiste indruk in 8 seconden

Een glimlachende merkstrateeg Bert gefotografeerd tussen twee computerschermen

"Amai, die zijn precies
niet mee met de tijd.”

Dat is niet meteen de eerste indruk die je als bedrijf wil opwekken.

Toch gebeurt het veel sneller dan je denkt, want we worden steeds gevoeliger voor hoe bedrijven eruitzien en wat ze communiceren. Mensen hebben gemiddeld maar 8 seconden nodig om een eerste indruk over je bedrijf te vormen.

Ik kom met Mast in contact met veel B2B-bedrijven die van branding geen prioriteit maken.

Dit terwijl medewerkers of klanten hun beslissing om met je bedrijf te connecteren, of het nu gaat om een samenwerking, sollicitatie of simpelweg volgen op LinkedIn, steeds vaker baseren op die eerste indruk. Maar liefst 90% van je potentiële klanten zoeken je eerst online op, voordat ze een offerte aanvragen.

Een oubollige perceptie wordt vaak veroorzaakt door op het eerste zicht banale zaken. Zo valt het me op hoeveel bedrijven nog “Solutions” in hun naam of slogan zetten. Of pronken met de slogan “Meer dan ...” 

Maar ook logo’s die al jaren niet meer opgefrist zijn, verouderde websites of lege social media kanalen zijn nog schering en inslag. Het goede nieuws: elk bedrijf, hoe technisch of zakelijk, kan op zijn eigen unieke manier ‘mee zijn met de tijd’. Dit doe je door bewust bezig te zijn met branding.

Een hedendaags B2B-merk is gebaseerd op eenvoud, emotie en menselijkheid. Laat alle geforceerde pogingen om creatief te zijn, of omgekeerd: om zakelijk en professioneel te zijn, achterwege.

Zoek het niet te ver

Focus op het creëren van verhalen rond je merk. Klanten en medewerkers verbinden zich graag met merken die een duidelijk en eerlijk verhaal vertellen. Dit betekent dat je je missie, visie en waarden helder moet communiceren via al je kanalen. Gebruik oprechte testimonials, case studies en verhalen van je medewerkers om je merk een menselijk gezicht te geven.

Investeer in een strakke visuele identiteit

Een positief imago gaat hand in hand met een sterke visuele identiteit, op voorwaarde dat je visuele identiteit een vertaling is van je merkwaarden en verhaal. Je kleur, logo en fotografie vertellen een verhaal. Hoe beter je ze afstemt op je merkverhaal en waarden, hoe beter de eerste indruk.

Consistentie is even belangrijk als creativiteit. Trek daarom je visuele identiteit door in alle mogelijke communicatie. Dit vertelt onrechtstreeks dat je kwaliteit en details hoog in het vaandel draagt.

Tot slot: werk met top fotografen. Toegegeven, dat kost een stuk meer dan zelf foto’s met je smartphone maken of stock foto's aankopen, maar de impact op je imago is gigantisch.

Neem social media serieus

(Potentiële) klanten en medewerkers ontdekken en leren over je bedrijf via social media. Ze bouwen zo hun eerste indruk over je bedrijf op. 

Social media is dus al lang geen ‘nice to have’ meer. Als je enkele maanden niets meer hebt gepost, vragen mensen zich al snel af “gaat alles wel goed daar?”.

Eén kwalitatieve, relevante post (dus geen reclame) per week verhoogt de zichtbaarheid van je merk aanzienlijk en bouwt vertrouwen en loyaliteit op. Slechts 1/4e van de B2B-bedrijven post één of meer keer per week. Dus door consistent wekelijks te posten spring je er al tussenuit.

Doe je deze 3 zaken goed, dan kom je al een heel eind.

Met liefde geschreven door Bert Schols
Zaakvoerder & merkstrateeg bij Mast

Wil je ook graag opvallen?
Kom eens praten. We werken graag samen met fijne merken en mensen.

Contacteer ons

Meer inzichten