Waarom onze hersenen eenvoud verkiezen
We worden continu overprikkeld door informatie. Het zoveelste consultancybedrijf wil je overhalen met een wollig promopraatje. Ondertussen puilt het vakje ‘reclame’ in je mailbox uit met mails van Social Deal en op Instagram probeert Zalando je weer een nieuwe trui aan te smeren.
Spoiler alert: we zijn niet gemaakt om zoveel informatie te verwerken. En al zeker niet complexe informatie. We haken af, scrollen door of onthouden maar een stukje van de boodschap.
Eenvoudige boodschappen verwerk je daarentegen sneller en blijven beter hangen. Onderzoek van Princeton University toont zelfs aan dat mensen eenvoudige boodschappen sneller vertrouwen en associëren met intelligentie.
Kortom: breng kant-en-klare, behapbare communicatie aan je doelgroep.
Mensgerichte communicatie voor Monard Law
De juridische sector staat bekend om complexe terminologie. Bij Monard Law steken we daar een stokje voor. De communicatie is helder, toegankelijk en mensgericht. Geen bundeling van wetteksten, maar eenvoudige boodschappen.
En dat werpt zijn vruchten af: jaarlijkse +90% groei van organische websitebezoekers, groei van LinkedIn naar +7.500 volgers en een gemiddelde engagement rate van 15% op social media.
Drie tips voor eenvoudige communicatie
Tip 1: Bye bye vakjargon
Wat binnen je sector logisch is, is voor je klant vaak Chinees. Schrijf zoals je praat. Test het: begrijpen je oma, vriend en collega je boodschap? Top! Zo niet, vereenvoudig.
Tip 2: Gebruik ‘je’ ipv ‘u’
Veel bedrijven denken dat ‘u’ professioneler klinkt, maar het creëert afstand. Met ‘je’ voelt je communicatie persoonlijker en warmer, alsof je direct met iemand praat.
Tip 3: Denk aan MAND
De video van Tichelaar legt het perfect uit: alles wat niet aan je boodschap bijdraagt, schrap je. MAND. Kan je tekst dus korter en eenvoudiger? Waarschijnlijk wel.
Hulp nodig om je boodschap helder te krijgen? We helpen je graag verder. Kom gerust eens een koffietje drinken.