Tips & Tricks

Social media ‘icks’ die je als bedrijf beter vermijdt

Close-up van contentmarketeer Frouke haar handen met daarin een smartphone.

Social media kan je merk versterken, maar bepaalde content leidt snel tot afkeer of irritatie. Deze ‘icks’ ondermijnen de loyaliteit en de betrokkenheid van je doelgroep. En die vermijd je best zoveel mogelijk.

In dit artikel ontdek je:

  • Drie ‘icks’ die je als bedrijf beter vermijdt.
  • Waarom mensgerichte content zorgt voor loyale volgers. 
  • Welke content die loyaliteit versterkt.

Wat zijn social media ‘icks’?

Een 'ick' is een gevoel van afkeer dat je als (potentiële) klant of medewerker krijgt door iets wat een bedrijf doet of zegt. Soms gaat het zelfs maar om een klein detail. Deze ‘icks’ kunnen leiden tot ontvolgen, dalende betrokkenheid en verlies van vertrouwen.

Drie veelvoorkomende social media ‘icks’: 

  1. Overmatige salespraatjes
    • Social media draait om verbinding en waarde bieden, niet om mensen te overladen met je producten en diensten.
  2. Blindelings meedoen met elke trend
    • Trends, zoals TikTok dansjes, kunnen snel viraal gaan, maar niet alles past bij jouw bedrijf. Wees selectief. 
  3. Verwijderen van negatieve comments
    • Het verwijderen van kritische comments lijkt misschien de makkelijke weg, maar het kan vertrouwen schaden. Mensen willen zich gehoord voelen. Door transparant en respectvol te reageren versterk je jouw geloofwaardigheid.

Hoe maak je je communicatie ‘ick’-vrij?

Loyaliteit is essentieel in elke succesvolle relatie. Mensgerichte content die herkenbaar en waardevol is, helpt dit vertrouwen te versterken. En zo vermijd je dat je doelgroep de ‘ick’ krijgt van je content. 

Drie soorten content die de loyaliteit van je volgers versterken: 

Informeer als thought leader

Positioneer je bedrijf als thought leader door je expertise te delen en in te spelen op de pijnpunten en uitdagingen van je doelgroep. Zo ziet je doelgroep je als een waardevolle bron van informatie. 

Inspireer met passie

Waarom komen je medewerkers elke dag met goesting voor jou werken? En waar gaan jullie als bedrijf voor door het vuur? Deel jullie verhalen en laat zien waar jullie als bedrijf voor staan. Zo versterk je de connectie met je doelgroep.


Mensen kopen niet alleen jouw product of dienst. Ze kopen je verhaal.

Entertain met persoonlijkheid

Vermaak je volgers met content die de luchtige kant van je bedrijf laat zien. Deel een grappig moment of uitdaging die je bedrijf tegenkomt. Dit geeft je bedrijf persoonlijkheid en zorgt ervoor dat mensen terugkomen voor meer.

Wat met mijn sales?

Ook in je sales content kan je verbinden en waarde bieden. Vertel het verhaal van je samenwerkingen en de uitdagingen en oplossingen die je bent tegengekomen. Zo zet je op een authentieke manier je producten of diensten in de kijker.

Een vuistregel: richt 80% van je communicatie op mensen, cultuur en merkwaarden, en 20% op sales.

Top-of-mind bij jouw doelgroep

Content marketing verandert voortdurend en is uitdagend. Maar met authentieke, mensgerichte content blijf je top-of-mind bij potentiële klanten en medewerkers en voorkom je de ‘ick’. Door de loyaliteit van je volgers te winnen, vergroot je de kans dat zij voor jou kiezen in plaats van voor je concurrentie.

Heb je moeite met het beheren van je social media kanalen of weet je niet goed waar te beginnen? Wij helpen je graag met je content marketing.

Met liefde geschreven door Frouke De Taeye
Contentmarketeer bij Mast

Wil je ook graag opvallen?
Kom eens praten. We werken graag samen met fijne merken en mensen.

Contacteer ons

Meer inzichten