Inspiratie

Two households ... Hoe maak je van je fusie of overname een love story

Merkstrategen Jan en Bert in overleg

“Two households,
both alike in dignity …".

Deze eerste woorden uit Shakespeare’s Romeo & Juliet zouden de aanzet kunnen zijn van een modern fusieverhaal. Maar hoe maak je van je fusie een love story?

Het naadloos samenbrengen van twee bedrijven vraagt heel wat breinbrekerij: Wat doen we met de bestaande merken, die elk op zich een unieke identiteit manifesteren? Hoe realiseer je verbinding? En wanneer begin je daaraan?

Een merk is geen doekje voor het bloeden dat je achteraf aanbrengt. Het heeft daarentegen sterk verbindende eigenschappen die je fusie of overname een pak vlotter maken. 

Spoiler: fusie is emotie

Een fusie kan de meest logische en strategisch de slimste zet zijn, aan de menselijke zijde is er vooral veel emotie mee gemoeid. Dat varieert van gezonde spanning tot regelrechte paniek, want klikt het wel met dat andere team? Willen we wel écht dezelfde richting uit? Ga ik me wel thuis voelen bij mijn nieuwe collega’s? 

Het merk biedt in dat geval houvast. Het draagt geschiedenis en staat voor de waarden van het bedrijf. Maar wacht eens: dat merk dreigt plaats te moeten maken voor een nieuw, gezamenlijk merk! Ontreddering alom.

Betrokkenheid brengt rust

Je merkt terecht op dat het zo’n vaart niet hoeft te lopen. Cruciaal in een fusietraject is betrokkenheid en communicatie. Nodig je mensen dus al in een vroeg stadium uit om samen te zoeken naar wat beide teams met elkaar verbindt. Door transparant te communiceren over de stappen die je richting de fusie onderneemt, straal je vertrouwen uit. 

Het beste van twee werelden

Snij geen bochten af door te veronderstellen dat je een nieuw, allesomvattend merk nódig hebt. Bij een fusie zijn meerdere merken betrokken. Die kan je niet achteloos weggooien, want bij die merken horen waarden, medewerkers en klanten. Trek dus je beste strategen aan de mouw of neem een specialist van Mast onder de arm om je te laten adviseren over de merkstructuur die het beste bij je past. 

Een voorbeeld: Group a is een internationale franchiseorganisatie op de markt voor ramen en deuren en is - vanuit de backstage - de eigenaar van twee commerciële merken: Belisol en KwadrO. Hoewel de activiteiten van beide merken nauw verwant zijn, werken ze eerder complementair dan concurrentieel. Door elk een verschillend klantsegment voor hun rekening te nemen, bereiken ze samen een groter marktaandeel dan wanneer ze als één merk door het leven zouden gaan.

Hét moment om je mensen in de hoofdrol te zetten

Haal je alles uit de kast om je mensen te verbinden met elkaar en met je waarden, kan je dat maar beter meteen verduurzamen in een employer brand. Het momentum van een fusie en de sociale dynamiek die ermee gepaard gaat, biedt namelijk een unieke kans om te communiceren over je mensen, die als één team achter de purpose van je eengemaakte bedrijf staan. En omdat een employer brand geen eenmalige campagne is, maar een essentieel onderdeel van je bedrijfsidentiteit, pluk je hier nog jaren de vruchten van. 

Heel wat ballen in de lucht te houden dus. Om in de hectiek van verandering je branding en employer branding niet uit het oog te verliezen, geven we je nog enkele tips mee:

  1. Begin op tijd en betrek je mensen
    Vaak starten bedrijven pas een eind na de fusie met een merkstrategie. Dat houdt het risico in dat er goodwill verloren gaat of dat het merkverhaal ad hoc en geforceerd om de twee merken heen gekneed wordt.
  1. Branding is de krachtigste tool om je verhaal te vertellen
    In onzekere tijden zoeken mensen naar een houvast. Met een goed doordacht merk zet je snel de juiste toon. Zo verlies je onderweg geen klanten of medewerkers.

  2. Je merk is niet het resultaat van een compromis
    Kijk naar wat jullie verbindt, en beschouw historische verschillen als unieke eigenschappen die waarde toevoegen aan het merk. Maar vooral: durf loslaten. Met het willekeurig samenvoegen van merkelementen vanuit een nostalgisch vasthouden aan het verleden bereik je niets.

  3. Communiceer niet vanuit je structuur maar vanuit je doelgroep
    Elk bedrijf werkt anders, met andere processen, tools en afspraken. Dat trek je niet zomaar gelijk. En dat hoeft ook niet, zolang je die complexiteit niet één op één naar je branding vertaalt.
  1. Vind het warm water niet opnieuw uit
    Je bent niet de eerste die naar aanleiding van een fusie of overname nadenkt over een aangepaste merkstrategie. En je hoeft dit (gelukkig) ook niet alleen te doen. 

Kom eens praten.

De merkstrategen, copywriters en designers van Mast begeleiden je bij elke stap en maken van jouw fusie of overname een love story.

Met liefde geschreven door Jan Matthé
Merkstrateeg bij Mast

Wil je ook graag opvallen?
Kom eens praten. We werken graag samen met fijne merken en mensen.

Contacteer ons

Meer inzichten