Inzichten
Van cringe naar cool: hoe jouw branding relevant blijft voor elke generatie

Van cringe naar cool: hoe jouw branding relevant blijft voor elke generatie

Cringe - je hoort en leest het tegenwoordig overal. Het lijkt onschuldig, maar voor je het weet schaadt het je bedrijfsimago. En dat zorgt voor een negatieve perceptie op je merk.

Met liefde geschreven door

Frouke De Taeye

Content Marketeer bij Mast

Lees verder

Mensen verbinden zich met merken die authentiek, geloofwaardig en relevant zijn. Een bedrijf dat cringe is, schrikt niet alleen potentiële klanten af, maar jaagt ook bestaande klanten met het schaamrood op de wangen weg. Bovendien ontmoedigt het potentieel talent om te solliciteren, want niemand wil werken voor een bedrijf dat cringe is. Je eerste indruk is cruciaal.

Maar hoe zorg je er als bedrijf voor dat je niet cringe bent? Hoe blijft je branding relevant? En is jouw bedrijf klaar voor de nieuwe generatie?

Wat is cringe eigenlijk?

  • Cringe is pijnlijk gênant.
  • Je wordt er wat ongemakkelijk van.
  • En je ervaart een plaatsvervangende schaamte. 

Cringen doe je van foto’s, video’s, teksten, websites … Denk bijvoorbeeld aan het overmatig gebruik van stockfoto's in social media posts en op websites. Of het springen op een TikTok trend die niet relevant is voor je bedrijf. Een sollicitant die niet solliciteert voor de job van zijn dromen omdat op de socials enkel cringe groepsfoto’s staan.

Hoe voorkom je nu dat mensen jouw bedrijf als cringe beschouwen?

Van cringe naar inspireren

Je branding is de combinatie van je huisstijl, copy en fotografie. Die moet knallen, opvallen en een statement maken. Maar vooral echtheid primeert. Want je branding is de visuele vertaling van je merkwaarden.

Wat gisteren cool was, kan vandaag cringe zijn. Maar authenticiteit is tijdloos. Creëer content die oprecht is en geef je medewerkers de hoofdrol in je branding. Hun verhalen zijn authentiek. En dat is belangrijk, want oprechte boodschappen omarmen we sneller dan een top topical die irrelevant is aan je merk. 


Authenticiteit
is tijdloos

De statistieken van onze klantencases liegen niet. De gemiddelde engagement rate ligt twee keer zo hoog wanneer je je mensen in de hoofdrol zet. Het vergroot je merkbekendheid aanzienlijk. Want fiere mensen trekken fiere mensen aan.

Probeer niet te hard 

Probeer niet cool te doen om cool te doen, want je valt door de mand. Gen Z prikt zo door fake reviews en onoprechte reclame. Ze verlangen naar echtheid en betrokkenheid. Leugens werken niet meer.


Fiere mensen trekken
fiere mensen aan.

Wil je Gen Z aantrekken? Laat hen dan vooral zelf aan het woord. Vertrouw je jongere medewerkers en laat hen aan de slag gaan met je content. Zij begrijpen beter dan wie dan ook wat hun generatie nodig heeft.

Ben je relevant genoeg?

Onze aandachtsspanne is gemiddeld 8 seconden. Sta stil bij je content en stel jezelf in vraag: Wat is de meerwaarde van mijn content? Wordt mijn doelpubliek slimmer, beter, gelukkiger … van mijn content? 

Is je antwoord ‘nee’? 

Met deze 3 basisprincipes kom je al een stap verder in het creëren van unieke content. 

  • Eenvoud
    Eenvoud draait om de leesbaarheid van je content. Niemand houdt van complexe informatie en vakjargon. Ga voor actieve, korte en begrijpbare copy die zelfs je oma begrijpt. En vermijd werkwoorden zoals “willen”, “kunnen”, “worden”. Deze maken je tekst minder krachtig.
  • Emotie
    Voeg persoonlijkheid toe aan je post door emotie te tonen. Zorg voor een connectie, een lach of een traan. Laat mensen iets voelen, want emotie blijft bij.
  • Menselijkheid
    Toon jezelf en je mensen en laat hen aan het woord. Jullie zijn tenslotte de belangrijkste troef van je bedrijf. Maar ook je schrijfstijl kan menselijker. Gebruik je eigen tone of voice en neem niet zomaar klakkeloos over wat ChatGPT voor je schrijft.

Is jouw bedrijf klaar voor alle verschillende generaties?

Met onze cringe check lichten we je branding door en bieden we je concrete handvaten.