Asster, het grootste psychiatrische ziekenhuis van Vlaanderen, fusioneert met Medisch Centrum
St. -Jozef. In de kersverse Zorggroep Myna zetten jaarlijks meer dan 1600 medewerkers zich in voor 3000 patiënten en bewoners.
De uitdaging lag als een culinair hoogstandje op ons bord: een nieuwe naam en branding als frisse start voor het fusieziekenhuis; een merkstrategie en visuele identiteit waarin alle medewerkers, patiënten en stakeholders zich herkennen en waar ze zelf aan konden bijdragen.
En of we gesmuld hebben... In minder dan een jaar realiseerden we alles van merkstrategie tot een nieuwe website en uitrol van het merk.
Wij doen ...
Strategie
Branding
Naming
Logo
Webdesign
Web development
Contentstrategie
Social media
Fotografie
Copywriting
Participatietraject creëert draagvlak
Hoe krijg je ruim 1.600 medewerkers van twee verschillende organisaties met de neuzen in dezelfde richting? Mast startte een uitgebreid participatietraject met een bevraging, waaraan zo’n 800 medewerkers deelnamen. Daaruit ontstond organisch een groep van 120 “Merkmakers”; ambassadeurs uit alle hoeken van de organisatie. Deze groep werd via een Whatsappgroep een klankbord in de creatiefase.
Dankzij de inbreng van de Merkmakers stelden we het merk fijn af op de interne realiteit. Om persoonlijk voeling te krijgen met de cultuur van beide organisaties, ging Mast gedurende drie dagen op pad met een fotograaf.
Een merkarchitectuur met bovenaan een nieuwe naam
Een fusie van twee organisaties is onherroepelijk een fusie van cultuur, waarden en organisatiestructuren.
Mast gaf vorm aan de nieuwe merkarchitectuur en definieerde drie nieuwe kernwaarden op basis van strategische workshops en de input uit het participatietraject. In het Merkmanifest verwoordden we in heldere taal de ambitie, de merkbelofte, de merkwaarden, de merkpersoonlijkheid en de tone-of-voice. We bepaalden waarom ze bestaan, hoe ze werken en wat ze doen.
Als kers op de taart gaven we de nieuwe organisatie de naam Myna. Myna is de benaming van een familie spreeuwen. En dat is niet toevallig. In een zwerm zijn alle spreeuwen gelijkwaardig en spelen ze één voor één een belangrijke rol in de dynamiek van de groep. Een metafoor die naadloos aansluit bij hun merkbelofte.
De baseline “Iedereen draagt zorg” ondersteunt dit verhaal en drukt de essentie uit van de gezamenlijke identiteit.
Visuele identiteit drukt dialoog uit
De merkidentiteit komt tot leven met een stijlvol icoon waarin de patiënt centraal staat, omringd door de zorggroep en de maatschappij. Het merksysteem weerspiegelt de dialoog en verbinding tussen alle betrokkenen. Een veelzijdig en levendig kleurenpalet zorgt op zijn beurt voor een warme, zorgzame en moderne uitstraling.
De visuele identiteit zoekt de balans op tussen dynamiek en eenvoud, tussen emotie en sereniteit, tussen professionaliteit en persoonlijkheid. Zoals we het verwoord hebben in de tone-of-voice: professioneel persoonlijk.
Toolbox voor illustraties
Bepaalde zorgconcepten en methodieken zijn in een psychiatrische context soms moeilijk met woorden uit te drukken.
Mast maakte een uitgebreide set illustraties die naadloos integreren in het nieuwe merk. De “Myna’s” brengen gevoelens over met een lach, een frons of een traan. Ze helpen om moeilijke thema’s te visualiseren en verlagen de drempel om met elkaar in gesprek te gaan.
Toegankelijke website en consistente social media
In een workshop bepaalde Mast samen met communicatiemedewerkers en directie de verschillende doelgroepen en noden. Dit vormde de basis voor de structuur en inhoud van de website.
Een modulair designsysteem zorgt voor snelheid in het design- en ontwikkelingsproces. Op minder dan drie maanden werd de website van wireframing tot en met ontwikkeling afgewerkt.
Om social media op een duurzame manier op te nemen in de communicatiestrategie, schreef Mast een uitgebreide social media contentstrategie. Naast de samenvoeging van de kanalen bevat de strategie uitgebreide richtlijnen voor waardevolle content, frequentie, design en fotografie.
Strak geregisseerde uitrol branding
De lancering van het nieuwe fusieziekenhuis kreeg een strakke deadline: 1 januari 2025. In de aanloop organiseerden we verschillende interne campagnes. Gaande van guerilla-style stickeracties, adventskalender tot een officieel lanceringsevenement. Zo namen we de medewerkers mee in het nieuwe verhaal alvorens het publiek gemaakt werd.
200 kwalitatieve communicatiedragers én een nieuwe website creëren op zeer korte tijd vereist gestructureerde communicatie. We werkten met een duidelijke roadmap en communiceerden via een centraal communicatieplatform en vaste check-in momenten.
medewerkers en
verwijzers bevraagd
merkambassadeurs
gevonden
merkdragers en
elementen vormgegeven